Всеки ден ние се сблъскваме с необходимостта да убеждаваме някого: колега член от семейството, шефа… Ако знаем как да убеждаваме, ние можем да се справяме с невероятна лекота.
Може да ви прозвучи парадоксално, но не е необходимо да разбирате психологията на човека, с когото водите разговор. Съществуват методи, които гарантирано “работят”, така че вие трябва само да ги прилагате и да използвате елементарните инструкции. Може да се направи аналогия с битовата техника: ние не знаем как точно работи микровълновата печка, но това не ни пречи да я използваме.
Предлагаме ви няколко ефективни техники за убеждаване:
1. “С крак по вратата”.
Ако затварят пред вас вратата, първата стъпка, която ще направите, за да попаднете вътре, е да поставите крак на нейния праг. Същността на този метод се състои в следното: ако събеседникът ви каже едно “да”, по-нататък ще му бъде по-лесно да каже следващото “да”. Затова в началото на разговора му кажете нещо, с който той веднага ще се съгласи, а след това преминете към по-сериозните и спорни въпроси. Но бъдете внимателни и претегляйте всяка своя дума. Вашата задача е да построите верига от “да”. В резултат на това вашият събеседник ще с съгласи и с това, на което първоначално е бил склонен да каже “не”.
2. “С лице към вратата”.
Този метод е противоположен на предходния. Първо вие трябва да предадете на събеседника си мнение или молба от трето лице, с което той няма да се съгласи. И от което дори ще се възмути. След това преминете към своята молба или аргумент. След първоначалния категоричен отказ вие ще имате много по-големи шансове да получите положителен отговор.
3. “Игра на потребности”.
Този метод може да се използва по различен начин. Най-елементарният вариант е да апелирате към социалните потребности, които има всеки един човек (например да бъде уважаван, обичан, зачитан и т.н.). Ако вашите аргументи съответстват на една от тези потребности, вие ще успеете да убедите събеседника си в своята правота.
Вторият вариант е да използвате индивидуалните потребности. Това работи в случай, че вие добре познавате човека, когото се опитвате да убеждавате. Обърнете разговора така, че вече съгласил се с вас, той да получи удовлетворение от някаква негова потребност.
И накрая третият и най-сложен вариант е да създадете у човека потребност, която след това да използвате в интерес на своите интереси. Първоначално минимално опростете вашето предложение или молба, така че те да се сторят на вашия събеседник твърде изгодни. Когато той се съгласи с вашите аргументи, ги върнете в техния изходен вид. Напълно вероятно е да предизвикате определено възмущения у вашия събеседник, но ако първият етап е бил проведен коректно (т.е. той не е почувстват натрапчивост от ваша страна и е сметнал, че е взел решението по своя воля), той ще се съгласи с новите условия.
Навиците за убеждаване не се появяват веднага и не могат да се усвоят само на теория. Практикувайте ги във всяка проблемна ситуация, която възниква на работното ви място или у дома и с времето вие може би ще се превърнете в най-добрия специалист по убеждаването!