Ръкописът се развива с години. От ранна детска възраст, още преди децата да са тръгнали на училище, те започват да държат молив и усвояват умението да се придържат в границите на листа. Докато усвоят умението да пишат мънички знаци по листа минават години. Преди да научат буквите, и как се изписват, децата се учат да пишат техните елементи – бастунчета, ченгелчета, вълнички, черти с различен наклон, кръгчета, елипси и т.н. Те трябва да успеят първо да повторят вече написани с пунктир подобни елементи и да свикнат да следват редовете. Малко по малко децата научават как да изписват буквите печатно и ръкописно. В първи клас на повечето деца почеркът си прилича, макар че някои пишат по-стройно и други не успяват да изписват добре буквите. С времето учениците трябва да се учат да пишат все по-бързо и слято и така всеки индивидуално развива свой собствен почерк.
Въпреки, че днес все по-голяма част от информацията, която се налага да пишем е с използване на клавиатури или чрез тъч скрийна на мобилните ни телефони или таблети, писането на ръка си остава много важно за развитието на децата. Учените твърдят, че уменията за писане засилват уменията за четене и обратното. Писането на ръка и усвояването на определени двигателни умения ще помогне на детето да се справя по-добре и когато му се наложи да пише използвайки компютъра си. За да поощрите писането на детето си, използвайте малки хитрини, като различни по големина и цвят хартия, както и различни средства за писане като моливи, химикали и пастели и т.н. Когато детето вече е усвоило основните правила за писане и започне да създава собствени текстове, можете да купите специална тетрадка – дневник, в която всеки ден детето да описва интересните случки от деня си. Освен страхотен спомен, това ще е още един повод детето да развива уменията си както по писане, така и по пресъздаване и разказване. Ако детето вече е втори или трети клас, а все още почерка му изглежда неподреден можете да опитате тези съвети:
– Нека детето се научи първо да пише бавно. В училище може да му се налага да пише по-бързо за да успее да запише всичко, но когато е в къщи нека пише бавно и да изписва прецизно всяка отделна буква. Ако детето пише с молив му обяснете, че грешки се случват и го научете да използва гумичка. Ако пък вече малчуганът ви е на етап писане с химикал, то по-скоро обяснете на детето как елегантно да задрасква думичките, които е объркало. Нека ги постави в скоби и да ги задраска с една чертичка през средата, вместо да прави големи, мастилени петна, задрасквайки целите думи.
– Детето трябва да държи пишещите средства правилно. Ако на детето му е удобно да пише с лявата си ръка – оставете го, в това няма нищо неправилно. Във възрастта, в която децата започват училище е добре да започнете да учите детето си и на писане чрез клавиатура. Това обаче не бива по никакъв начин да измества обучението по ръкопис. Компютърът не трябва да замества в никакъв случай писането на ръка и писането на домашни, освен ако самото задание на домашното не изисква използването на компютър.
Децата се развиват с различни темпове и това си личи и в почерка на децата в един и същи клас. Някои деца имат проблеми с изучаването на буквите и изписването им, а други се се учат по-бавно как да изписват думите и отделните букви с еднаква големина и наклон. Причините, които влияят на умениято на детето да има хубав ръкопис:
– Проблеми с паметта, които пречат на детето да запомни правописа или граматическите правила;
– Езикови проблеми, които причиняват затруднения с произношението на думите, от което произтичат и проблеми при структурирането на изреченията;
– Проблеми със зрението, от които произтича невъзможност да се спазват интервалите между отделните думи;
– Дисграфия – невротично разстройство, характеризиращо се с трудности при писане и четене.
Децата, които имат специални нужди, също могат да имат проблеми при писането и четенето. Усвояването на писането и четенето е ключът към успеха в училище, а и в живота. Поощрявайте детето си да чете книги и да пише писма до приятели и роднини в други градове.
Източник: www.babybook.bg