Децата имат различни стилове на учене. Ако родителят разбере, какъв е стилът на учене на своето дете може да му помогне да се справи по-ефективно с ученето. Начинът, по който детето възприема най-добре информацията зависи от това, коя е водещата репрезентационна система у него. Според тези системи се определят и четирите типа стилове на учене:
Визуален стил
Децата с визуален стил на възприемане обичат картинки. Те запомнят изображения и предпочитат да се изразяват с изображения. Тези деца обичат да рисуват, да се занимават с оцветяване, да редят пъзели и други действия свързани с визуалното възприемане. Те имат нужда да „видя“ информация, за да я възприемат и запомнят най-добре. Децата с визуален стил на учене, често и използват израза: Аз видях…
Ако детето ви е с визуален стил на учене, инвестирайте в диаграми, модели и ресурси като цветни химикалки и маркери. Дете с изцяло визуален стил може да изпитва затруднение да слуша и запомня в час. Помогнете му да се научи да си води записки или схеми, а у дома да чете от учебника и да визуализира на лист прочетеното.
Вербален (аудиален) стил
Децата с вербален стил на възприемане обичат да слушат истории. Обикновено рано се научават да говорят. Те лесно следват вербални инструкции и обичат да говорят. Децата с вербален стил на учене, често и използват израза: Чух, че…
Ако детето ви е с вербален стил на учене го насърчавайте да участва в дискусии и да участва в дейности, които изискват да упражнява вербалните си умения. Дете с вербален стил често запомня урока в училище и не желае да го чете от учебника. За да сте сигурни, че си е научило урока, го карайте да ви разказва, и го поправяйте и допълвате където е нужно.
Тактилен стил
Децата с тактилен на възприемане се радват на „усещането“ на различни материали. Те обичат да им се показва как се правят нещата и да показват как се прави. Децата с тактилен стил на учене, често и използват израза: Усетих, че…
Ако детето ви има тактилен стил на учене, му помагайте да разбере и запомни с техники, които насърчават децата да имат усещане за нещата. Например възприемането му за квадрат е като „остър ръб“, а спрямо кръг като „гладък“ и „плавен“. Нека детето използва метода на проследяване и рисуване с пръсти. Така то ще запомня форми, чрез усещането за тях. В училище нека детето следи жестовете и демонстрациите на учителя, и само да си създава сензорни възприятия за материята.
Кинетичен стил
Децата с кинетичен стил на възприемане имат нужда да се обучават чрез докосване до материята, но и чрез “движение и сензорно взаимодействие“. Тези деца обичат ролевите игри, в тях най-добре възприемат как точно всичко е свързано. Децата с кинетичен стил на учене, често и използват израза: Сега ще ти покажа как…
Ако детето ви има кинетичен стил на учене, го въведете в ролева игра. Разиграването ще помогне за възприеме и научи материята.
За да се разбере какъв е стилът на възприемане на детето, трябва да му се предложат различните начини на учене и то ще си покаже как най-лесно възприема и запомня. Ако насърчавате детето да използва присъщият му стил на учене ще постигнете следните добри резултати:
– Подобрена ефективност на обучението в училище.
– Детето няма да бяга от дейности, свързани с ученето.
– То ще се развива с по-бързи темпове.
– Ще е заинтересовано и удовлетворено от учебния процес.
Източник: babybook.bg