Често обсъждаме въпроси, свързани с промяна на кариерата. Ако сте била в редиците на тези, решили да сменят работното място, ако редовно сте чела публикациите по темата и сте се вслушвала в препоръките ни, може би вече се нуждаете от нова тема, а именно: как да се държите на новото работно място.
И така, като честитим на тези, които са получили нова възможност за професионално развитие, им предлагаме няколко идеи, които може да им помогнат за успешния старт. На останалите, които още търсят, препоръчваме да държат под ръка това кратко ръководство за вписване в новата работна среда, защото вярваме, че който търси – ще намери. Успех!
Не закъснявайте
Точността е хубаво качество, което ще бъде оценено от новия ви работодател. Когато започвате нова работа, не само е препоръчително да се явявате навреме, но още по-добре би било да идвате на работа 10-15 минути преди началото на работния ден. Не си въобразявайте, че като нова в колектива никой не ви забелязва и не ви познава. Точно обратното е много по-вероятно – т.е. всички погледи да са насочени към вас.
Обърнете внимание на външния си вид
Както казахме, вероятно всички погледи са насочени към вас. Това означава също така, че начина, по който изглеждате, вероятно се коментира. Ако не сте уверена как точно да се облечете за новата си работа в първия работен ден, заложете на класиката – стилно, елегантно, но ненатрапчиво. Огледайте новите си колеги, за да се ориентирате какъв стил на обличане е приет в тази компания.
Постарайте се да се запознаете с всички
Или поне с хората, с които непосредствено ще работите, ако организацията е голяма. На хората им харесва да ги наричат по име – това за тях означава, че сте ги забелязали и запомнили. А вие ще спечелите точки от тяхното поласкано его.
Слушайте внимателно и задавайте въпроси
Това е най-добрия и бърз начин да навлезете в работата. Слушайте внимателно, водете си записки, не пропускайте темите, които се обсъждат в екипа, дори и в почивките. Не се притеснявайте да задавате въпроси – това по-скоро би се оценило добре, отколкото обратното, защото показва вашата ангажираност и желание за работа.
Общувайте с колегите, но избягвайте сплетните
Да умеете да общувате и да водите непринудени разговори, дори с нови колеги, е похвално качество, но не позволявайте да ви въвличат в сплетни и интриги. Ако се опитат да ви въвлекат в обсъждания за този или онзи от колегите, дайте да се разбере, че не желаете да участвате в подобни разговори. Може да използвате дори и факта, че сте съвсем отскоро на работа и не познавате достатъчно добре хората, за да им давате каквито и да било оценки или да изказвате мнения за тях и работата им.
Оставайте на работа след работно време
С уговорката – ако е необходимо. Ако имате нещо за довършване, останете 10-15 минути след края на официалното работно време, за да свършите работата си. Имайте предвид обаче, че практиката в отделните фирми е различна. За някои работодатели да останете след работа означава, че не сте достатъчно организирана и не можете да свършите задачите в рамките на работното време. Има и такива обаче, които едва ли не биха сметнали, че бягате от работа, ако си тръгнете навреме.