“На мен просто не ми се отдават чужди езици! Освен това вече съм стара за това”. Тези са едни от най-често използваните оправдания за това, че не успяваме да усвоим някакъв чужд език. Истината обаче е, че без чужд език в днешно време трудно се прави кариера.
Наистина ли способността да се научи чужд език е някакъв талант?
Специалистите смятат, че това е мит. Ако човек владее родния си език, той има всички предпоставки успешно да усвои и чужд. Грешно е и мнението, че с възрастта способността да се учи намалява. Способността за обучение може да се съхрани до дълбока старост. Главното е паметта да не се претоварва с безсмислена информация. Човешката памет предпочита системност – най-лесният начин да се запамети нещо, е като се разбере. А нали в по-зряла възраст сме по-способни да осмисляме и разбираме! Откъде се формира у човек убеждението, че няма талант за езици? Дали е удобно оправдание за собствената леност или комплекс, придобит още в училище? Специалистите смятат, че е смес и от двете. Леността е защитна реакция на психиката към скучната и монотонна дейност, каквато често са уроците по чужд език. Освен това, когато човек се стресира в самото начало, засипан с граматика и лексика и не успява да се справи и прояви, започва да търси оправдания. Ако не открие нужната мотивация да се справи, приема етикета “некадърен”, който му поставя учителят и често пъти с облекчение го използва, за да оправдае бездействието си.
Как да преодолеем езиковата бариера?
Психологическата бариера в изучаването на езици е най-вече страха да се говори на чуждия език. Причината е неувереността в знанията. Това всъщност е полезно: именно неувереността ни подтиква да усъвършенстваме знанията си. Когато изучаваме нов език ние повече мислим за това КАК говорим, а не КАКВО трябва да кажем.
Ученето на чужд език емоционално ни връща в ранното детство. Тогава също сме заучавали първите думи, правили сме грешки и не сме успявали да открием точния израз или дума. Усещането, което тогава сме изпитвали, съвсем не е било най-приятното. Разбира се, тези детски впечатления са забравени, но когато в очите на другите мъчително се объркваме в дебрите на новия език, психиката ни бързо открива тези дълбоко скрити детски емоции. Вече пораснали, чувстващи се уверени в себе си хора, изведнъж се оказваме пак онова объркано малко дете, чиито опити предизвикват смях и това не ни харесва. Главната причина за страха да говорим на чужд език е дълбоко лична. Всеки от нас иска да изглежда в очите на другите умен, способен и уверен в себе си човек. И когато правим нещо не особено добре и с грешки, се чувстваме слаби. Затова е важно да изберете езиков курс, в който изучаването на езика става постъпателно – постепенно се научават правила и думи, а по-голямата част от уроците (около 80%) са практически.
Оказва се обаче, че само английски език вече не е достатъчен
В днешно време с английски няма кого да впечатлиш. Все по-често в обявите за работа се появяват изисквания като: “перфектен английски и немски” или “English is a must, French is a plus». Далновидните ученици и студенти и тези, които искат развитие на кариерата, изучават и втори чужди език. Най-популярни са китайски, арабски и испански и е твърде възможно те да се превърнат в езици на бъдещето. По мнение на лингвисти, към 2050 г. английският ще заема 4-то място в света по популярност, с главни конкуренти китайски, хинди, урду, арабски и испански.
Специалистите споделят, че китайският е доста сложен и най-добре да започне да се изучава от детството. Те предупреждават, че езикови курсове по китайски трябва да се посещават не по-малко от 2 години, за да се постигне добро ниво. Владеенето на китайски език ще бъде огромен плюс не след дълго, смятат лингвистите, наблюдавайки китайския икономически бум.
Испанският и италианският езици често се учат «за душата», заради това че звучат красиво и романтично или заради пътешествия, което е логично, тъй като и в Испания и в Италия не са много хората, които говорят английски. Да не пропускаме и факта, че в цяла Южна Америка (с изключение на Бразилия) испанският е официален език. Може също да ви изненада и информацията, че без испански е твърде вероятно да имате проблеми с общуването и в някои щати на САЩ – например Флорида и Калифорния.
Изучаването на т.нар. редки езици се смята за много добра «инвестиция в себе си» – те дават много предимства на тези, които положат усилия за изучаването им, в сравнение с тези, които остават само с английски. Редките езици не са задължително само екзотичните източни езици. Не по-малко полезно е да се научат норвежки, шведски, датски, фински. Северна Европа е един от районите с най-висок стандарт на живот. Вярно е, че скандинавците владеят английски, но те предпочитат да се доверяват на хора, които са успели да изучат езика им.
Как да изберете подходяща именно за вашите нужди методика и форма на чуждоезиково обучение?
Всичко зависи от вашата цел, твърдят специалисти от езикови школи.
Цел:Английски за работа (общуване с чужди партньори, делова кореспонденция, участия в международни срещи).
Изберете:
1.Групови занятия по програма за делови английски. Преимущества: сравнително невисока стойност, възможност за активно развитие на комуникативните навици, общуване с колегите. Сериозно внимание се отделя на бизнес-лексиката, на деловите писма, на ролевите игри в «преговори» и «изложения».
2.Индивидуални занятия с преподавател. Това е по-скъпо, но ще можете да изберете интензивност и време на уроците, които са удобни за вас.
3.Корпоративно обучение – ако ръководството е заинтересовано за повишаване на езиковата грамотност на служителите си и е готово напълно или частично да заплаща разходите.
Цел: Пътешествие или командировка в друга страна.
Изберете: Интензивни или разговорни курсове. Те позволяват бързо да се подобри устната реч, да се преодолее езиковата бариера и да се отдаде нужното внимание на граматиката.
Цел: Образование в чужбина.
Изберете: Курс за подготовка в съответствие с изискванията на международните изпити за чуждите университети. Това ще ви даде възможност да проверите дали нивото на знанията ви съответства на стандартите.