Възпитателите и психолозите дълго време се опасяваха, че децата с проблемно поведение в детската градина и началните класове, ще се учат много по-лошо в средните класове и гимназията.
Изследвания, проведени от университетите “Мак Гил” (Монреал, Канада) и Националния институт за психично здраве към университета Джорждтаун, Вашингтон, САЩ, показаха, че тези страхове са преувеличени.
Според резултатите от първото изследване, децата с проблемно поведение в детската градина могат да се учат след началните класове не по-лошо от своите връстници. Второто изследване доказва, че децата с разсеяно внимание страдат от забавяне на мозъчното развитие, а не от други нарушения или болести.
Малките деца, които често са се биели и не са се подчинявали на правилата в детската градина и в началните класове, в 5 клас четат и смятат толкова добре, колкото и децата с примерно поведение.
Любопитен факт е, че оценките по математика в началните класове съвпадат с оценките по математика в пети клас. Навиците за четене и нивото на внимание също влияят на по-нататъшната успеваемост.
Мозъкът на детето със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност се развива нормално, но в някои области по-бавно, отколкото мозъкът на детето без това нарушение. Този синдром е най-разпространената диагноза след децата с агресивно поведение. Смята се, че от него страдат от 3 до 5% от учениците. В доклада, публикуван в The Proceedings of the National Academy of Sciences, е обяснено, че много деца се избавят от тази диагноза в средното училище или с помощта на лекарства, способстващи за подобряването на концентрацията на вниманието.
Около 80% от децата с проблеми във вниманието приемат или са приемали стимулиращи лекарства, но изследователите не са успели да определят влиянието на медикаментите върху мозъчното развитие. Те смятат, че стимулиращите лекарства са надежден начин за бързото
подобряване на вниманието. Най-голямо задържане в развитието на мозъка е открито в тези части на кората на главния мозък, които са отговорни за вниманието и моториката.
Три от всеки четири деца, страдащи от синдрома на недостиг на вниманието и хиперактивност, се избавят от този проблем с навлизането в юношеската възраст.