Не вярвайте на всичко, което чуете. Някои митове за пътуването съществуват от десетилетия – част от тях са започнали като истини, но от много време вече са погрешни. Други никога не са били верни, но са се загнездили в съзнанието на хората поради една или друга причина. Независимо в кои от тях вярвате, запознайте се с фактите преди да предприемете следващото си голямо пътуване.
Мит 1: Резервирайте предварително, за да спестите пари
Някога това е било вярно, но в наши дни не е особено актуално. С популяризирането на онлайн продажбите самолетните компании промениха начина, по който правят бизнес, и цените постоянно се променят. Ако трябва да пътувате в точно определен ден през натоварен момент от годината или с голяма група, резервирайте билета си възможно най-рано. Но, ако разполагате по-гъвкаво с времето си, почакайте до последния момент. Самолетните компании често рязко намаляват цените на билетите в последната минута, за да запълнят полетите. Това е една от малкото ситуации, в които, ако закъснеете, може да се окаже, че сте облагодетелствани.
Мит 2: Ваканционните пакети са по-евтини
Всички сме виждали реклами за ваканционни пакети от различните агенции. Резервирайте пътуването, хотела, храната и входовете за музеите едновременно и ще спестите много пари, нали? Всъщност не е така. Евтините пакети наистина съществуват и, ако потърсите, можете да откриете изгодна сделка. Но не всички пакети са в действителност по-евтини. Не вярвайте на всяка дума на туристическите агенции. Пресметнете сами разходите преди да направите резервация. Или още по-добре, поискайте списък с разходите за всяка отделна услуга и проверете дали не можете да намерите сходни условия на по-ниска цена.
Мит 3: Безмитен е синоним на по-евтин
Безмитните магазини на летищата са винаги пълни. Пътниците натъпкват продукти, които им или не им трябват, във вече претъпканите си куфари, само защото си мислят, че купуват нещата на по-ниски цени. В тези магазини можете да намерите луксозни бонбони, чуждестранни ликьори и лъскави бижута на цени без мита. За съжаление обаче липсата на такси често се компенсира от оскъпените цени на продуктите. Направете малко сравнения със стандартните цени, на които закупувате известни за вас продукти, и вероятно ще откриете, че плащате повече за стоките, продавани „без мито”.
Мит 4: Самолетните компании ви компенсират за отменени полети
Имало едно време регулиран закон, който изисквал от самолетните компании да компенсират пътниците за отменените полети и да ги настаняват в хотели, ако възникнат проблеми, които им пречат да излетят. За съжаление на пътниците, тези закони вече са останали само на думи. Всяка самолетна компания има собствена политика за това какво се случва, ако полетът ви бъде отменен или закъснее. Повечето въздушни линии ще намерят начин да ви отведат до там, където искате да стигнете, но никой няма да ви каже колко време ще отнеме това. Също така няма правило, че задължително ще ви настанят в хотел за през нощта, затова накрая може да се окаже, че трябва да спите на летището. Начинът, по който се уреждат подробностите около едно отлагане на полет, зависи от това с кого си имате работа, затова разучете добре компанията преди да резервирате.
Мит 5: Повечето чекирани куфари се губят
Пътниците често се страхуват да чекират багажа си и обикновено разказват история за свой приятел или роднина, който се е оказал без багаж след като слязъл от самолета. Въпреки че привидно всеки познава някой, на когото това се е случило, всъщност честотата на подобни неудобни ситуации е доста ниска. По-малко от 2% от куфарите са наистина изгубени, докато много от тях се появяват по-късно или по грешка са взети от друг пътник. За да не ви се случи подобно нещо, винаги пристигайте по-рано на летището, чекирайте багажа си веднага и маркирайте куфара си по отличаващ се начин, за да не бъде сбъркан с нечий чужд багаж.