Свети Игнатий е роден в гр. Антиохия. Въпреки, че името му има латински произход, запазените оскъдни сведения за него сочат, че той е с източно потекло. Твърде вероятно е да е юдей, тъй като от ранна възраст е общувал с някои от апостолите – Петър, Йоан или Павел, който вероятно го е кръстил. Според благочестиво предание той е онова дете, което Иисус Христос посочил, докато апостолите спорели за първенство, повикал го и го прегърнал, като казал:
“Ако не се обърнете и не станете като деца, няма да влезете в Царството небесно. Който се смири като това дете, той е по-голям в Царството небесно. И, който приема едно такова дете в Мое име, Мене приема.” (Мат. 18:2-5)
Свети Йоан Златоуст обаче, който прекарал част от служението си в Антиохия, в похвалното си слово за светеца споменава, че той не е виждал лично Христос. Според текста на “Мъченичеството на Свети Игнатий” той е бил “ученикът на Свети Йоан”. Така, че вероятно е познавал и други от апостолите.
Свети Игнатий бил епископ на Антиохия в продължение на 40 години. Мъдро управлявал паството си, без да жали трудове и грижи. Усърдно проповядвал Божието слово и мнозина довел до познание на Христос. Паството наричало своя епископ Богоносец, защото той самият казвал, че носи в сърцето си Бога. В акта на мъченичеството му се споменава, че е бил “мъж апостолски във всичко” и че “грижливо управлявал църквата в Антиохия”, както и че я превел през гоненията на император Доминициян. Според църковния историк Евсевий Кесарийски Игнатий е третият епископ след свети апостол Петър и Еводий. Той пръв въвел пеенето на божествените песни от два хора (антифонно пеене), което после било прието и от другите християнски църкви.
Посланията на свети Игнатий са написани набързо на път за Рим. В малоазийския град Смирна пише послание до ефеската, магнезийската, римската и тралийската църква, а от град Троада изпраща послания до филаделфийската, смирненската църква и до Поликарп, епископ на Смирна.
През 107 г. загива мъченически в голям цирк в град Рим, разкъсан от зверове.
Според народната традиция другите названия на този празник са Игнат, Млада година. Народът вярва, че от Игнажден до Бъдни вечер продължили родилните мъки на Богородица. От Игнажден започват и коледните и новогодишни празници. Според народното поверие на този ден е началото на новата година, затова в някои области на България го наричат Нов ден. И понеже е нова година, много важно е какъв човек ще влезне пръв в къщата, добър или лош. От това зависи каква ще е цялата година. Човекът, който пръв влиза в къщата, се нарича “полезник”. На него домакинята дава игнатово кравайче и той сяда начело на трапезата. Рано сутринта на Игнажден жените наклаждат огъня, слагат гърне с вариво и приготвят тесто за хляб, от което омесват колаци за всеки член на семейството и един колак, който оставят за Бъдни вечер. На Игнажден се приготвят също така малки гевречета (“подкови”), поръсени със сусам. От Игнажден до Коледа младите и нераждали жени не работят, за да раждат по-леко. В различните краища на България съществуват различни обичаи, свързани с този празник. В Източна България например сутринта на Игнажден стопанката дава на кокошките кадено жито, което разпръсква в кръг. Според поверието през новата година кокошките ще се множат и няма да ходят по чуждите дворове. На този ден не се дава нищо в заем, за да се запази изобилието и плодородието в семейството. Преди изгрев слънце на празника се почистват и комините на къщите. Саждите се хвърлят на кръстопът или на двора, за да няма бълхи през лятото. В Югозападните краища на България в огнището се запалва специално отрязано дъбово или крушово дърво, което трябва да гори до Йордановден (6 януари).
На този ден може да се потопите в традицията на Българската кухня и да приготвите едно игнажденско меню, с което да изненадате семейството си. Най-голяма радост на децата си ще доставите с родопските колаци, за които ви предлагаме рецепта за приготвянето им. Тази рецепта не е подходяща за хората, които спазват пост.
Родопски колаци
Продукти:
– 3 яйца
– чаена лъжичка сол
– мая за хляб колкото половин кибритена кутийка
– 1 кафяна чашка прясно мляко
– 3 чаени чаши брашно
Начин на приготвяне:
Приготовлението на тези колаци е много лесно и много бързо.
Първо разбийте с дървена лъжица яйцата и прибавете към тях солта. Разтворете маята в прясното мляко и в една кафяна чашка хладка вода и я прибавете към яйцата.
Постепенно поръсвайте брашното и бъркайте с лъжицата, докато се получи рядко гладко тесто, което покрийте с кърпа и оставете за половин час на топло. След това отново го разбъркайте и го оставете за още половин час на топло да втасва. Това действие се повтаря пет пъти.
От втасалото тесто гребете с дървена лъжица и го изсипвайте върху нагорещена печка с твърдо гориво (както са правили бабите ни) или върху загрят електрически котлон на място намазано с олио или с жълтък разбит с малко вода.
Разстелете тестото на тънък пласт и печете. Щом се образуват мехури, обърнете колака с лопатка и от другата страна. Изпечените колаци трябва да подредите един върху друг, като ги намазвате с разтопено краве масло. Някога за печене на колаци са използвали специален железен съд – “сач” – плитък железен тиган, който е бил нагорещяван направо на пламтящ огън.
Източници:
pravoslavie.bg
omda.bg