В живота на всеки човек има важни моменти, когато умението му да води диалог се поставя на изпитание. Независимо дали става въпрос за важен разговор на работното място, в дома или на обществено място, на всеки му се налага да приложи на практика умението си да общува ефективно. Ако знаем, че ни предстои важен разговор, можем предварително да се подготвим, но много често незначителен на пръв поглед разговор спонтанно прераства в грандиозен спор с дългосрочни последици. Най-страшното е, че именно в такива ситуации, когато бъдещето ни е заложено на карта, обикновено ставаме заложници на емоциите си и се показваме в най-лошата си светлина. Оказва се, че точно когато най-много имаме нужда от самообладание, тогава изпускаме нервите си, разговорът прераства в свада и под напора на емоцията казваме и правим неща, за които после горчиво съжаляваме. Възможен е и друг сценарий – затваряме се в себе си и не защитаваме позицията си, чувствайки се огорчени и неразбрани. И в двата случая пропускаме шанса си да изложим гледната си точка, да изслушаме чуждото становище и да намерим взаимно приемливо решение на въпроса, породил конфликта. След време, когато емоциите утихнат и здравомислието ни се възвърне, не спираме учудено да се питаме как сме могли да постъпим толкова незряло и прибързано, и то когато залозите са много високи. Възможно ли е да се научим да водим важните разговори позитивно, запазвайки добрия тон?
Авторите на „Ключовите разговори” предлагат доказани стратегии за успешна комуникация в тези емоционално заредени ситуации, които често възникват в професионалния или личния ни живот. Това са изпитани техники за подобряване ефикасността на общуването, илюстрирани с множество примери и разиграни ситуации. Оказва се, че умението да общуваме се подчинява на няколко много прости правила, които не бива да пренебрегваме. Най-важното условие, за да има диалог, е демонстрирането на доброжелателност, на уважение към позицията на другия, независимо от различията помежду ви. Важна е атмосферата, в която протича разговорът: хората трябва да се чувстват в безопасност да споделят своите виждания, да няма борба за надмощие и унизително поведение. В противен случай във всеки човек се включва защитен механизъм, който гласи: бий се или бягай. Неговото проявление върви в две посоки: нападателност и грубо навлизане в чуждото лично пространство или мълчаливо оттегляне от разговора, отказ да се сподели личното становище. Трябва да помним каква е истинската цел на разговора, който водим, и да не позволяваме емоциите да ни отклоняват и да го превръщат в лична конфронтация. Трябва да се придържаме към фактите, а когато излагаме собствените си заключения, да не забравяме, че това е само една от възможните интерпретации, и да дадем възможност на другите да споделят своите. Ключово за общуването е и умението да слушаш, което е една от най-ефикасните техники за убеждаване: когато засвидетелстваш уважението си към мнението на опонента си, много по-вероятно е и той да изслуша твоята позиция. В края на книгата са предложени и примерни трудни ситуации и възможни стратегии за излизане от тях.
Авторите са изложили своите методи за ефективно общуване в логична последователност, надграждайки постепенно вече предложените техники, за да може читателят да получи представа за механизмите, които стоят зад успешната комуникация. „Ключовите разговори” изследва в дълбочина причините за неосъществения диалог и как можем да променим това положение, превръщайки се в добри събеседници и слушатели. Книгата е написана увлекателно, посочените техники изглеждат гениално прости и много логични, езикът е достъпен, а посочените примери – общочовешки. Предговорът на книгата е написан от Стивън Кови – автор на международния бестселър „Седемте навика на високоефективните хора”.
Авторите
Книгата „Ключовите разговори: За успешна комуникация, когато залозите са високи” стои начело на бестселъровите класации години наред в раздела за психология и човешки отношения, продадена е в над 2 милиона екземпляра в над 20 държави, където неизменно е имала успех. Авторите имат още три книги за човешките отношения: „Ключови конфронтации: Техники за справяне с неспазените обещания, несбъднатите очаквания и лошото поведение”; „Изкуството на убеждаването” и „Промени всичко: Новата наука за личен успех”.
Кери Патерсън, Джоузеф Грени, Рон Макмилън и Ал Суицлър са основатели на VitalSmarts – новаторска организация за корпоративно обучение, консултирала повече от 300 от 500-те най-големи компании в света. През последните десет години е обучила повече от 600 000 души в света и е помогнала на компаниите да реализират значителни постижения чрез бързи, измерими и трайни промени в професионалното и личностното поведение на служителите. „ВайтълСмартс” фигурира в класацията на списание Inc. за най-бързо развиващите се компании в САЩ.
Кери Патерсън е създател на награждавани програми за обучение и ръководител на множество курсове за дългосрочна личностна промяна. През 2004 г. получава престижната награда BTY Mariott School of Management Dyer Award за забележителен принос в сферата на организационното поведение. Докторската си дисертация е защитил в Станфордския университет.
Джоузеф Грени е уважаван лектор и консултант, който през последните двайсет години е създал и реализирал множество програми за корпоративна промяна. Той е съосновател на Unitus – организация с нестопанска цел, която помага на бедното население в различни райони на света да постигне икономическа самостоятелност.
Рон Макмилън е търсен лектор и консултант. Той е съосновател на организацията Covey Leadership Center, в която преди време е заемал длъжността заместник-директор на отдел “Изследвания и развитие”. Работи както с ръководители от по-ниските управленски нива, така и с представители на висшия корпоративен мениджмънт на компаниите от класацията Fortune 500.
Ал Суицлър е изтъкнат консултант и лектор, който е ръководил тренинги и управленски програми в десетки от най-успешните световни компании, фигуриращи в класацията Fortune 500. Преподавател в Центъра за управленско развитие към Мичиганския университет.
Книгата е издадена на български език от Издателска къща “Хермес”. Може да бъде намерена в книжарниците в цялата страна.