Ако сте от хората, които смятат, че с професионализма си ще спечелят уважението и симпатиите на колегите, може би е добре да преосмислите позицията си. Днес, твърдят специалисти по човешки ресурси, успехът е преди всичко функция на това, доколко сте популярни. Придвижването по служебната йерархия зависи не толкова от професионалните ви знания, опит и умения, а от харизмата, която (не) притежавате. Може би се чудите защо, при вашите професионални постижения, не успявате да си намерите съответна на нивото ви работа. Отговорът е, че работодателите по-скоро предпочитат кандидати, които будят симпатии, умеят да предразположат, а не такива, които проявяват само професионалните си качества. Волно ли неволно, по време на общуването, хората изпитват симпатии или антипатии, а това зависи от начина на поведение и излъчването. Как да спечелите симпатии и да бъдете популярни сред колеги и началници? Ето няколко предложения.
Бъдете дружелюбни
Под “дружелюбност” на работното място трябва да разбираме ведро и открито отношение към колегите. Винаги поздравявайте, при това с усмивка, разговаряйте с тях, показвайте съпричастност към проблемите им, предлагайте помощта си в сложни ситуации, без да чакате да ви помолят за това.
Бъдете снизходителни и сговорчиви
Помнете, че хората не обичат опърничавите, тези които са винаги “наопаки” на общото мнение и не се съобразяват с него. Препоръчително е да се стараете да сте по-конструктивни, да се научите да приемате различната гледна точка, да намирате компромиси и да успявате да откривате винаги нещо позитивно у всеки човек. Не по-малко важно е да се научите да разбирате и приемате целите и потребностите на другите, въпреки че те може да не съвпадат с вашите собствени цели и нужди. Бъдете снизходителни – няма идеални хора.
“Ухажвайте” колегите си
Правете по-често комплименти на хората, с които работите. Казвайте им понякога колко се радвате, че работите заедно, как ви е липсвал някой от тях, докато е бил в отпуска или как сте се молили да оздравее бързо, защото сте разчитала на неговата или нейната помощ в работата. С други думи – възползвайте се добронамерено от човешката слабост – нуждата, да се чувстваш обичан и необходим и това ще ви гарантира симпатии и любов в отговор.
Бъдете искрени в отношенията си с колегите
Винаги говорете само това, което наистина чувствате и мислите. Знаете, че общуването между хората не е само вербално – с думи, но и невербално – чрез езика на тялото и двата начина трябва да са в унисон. Хората чувстват, когато някой се прави на актьор за собствена изгода, така че бъдете искрени.