Мотивационното писмо (на английски cover letter или letter of interest) трябва да отговори на работодателя защо да наеме точно вас. То трябва да привлече вниманието му и да е фокусирано върху това защо точно вие, измежду всички останали кандидати, трябва да получите шанс да се явите на интервю.
За да напишете мотивационното писмо професионално, е необходимо да се съобразите с някои правила:
1. Проучете компанията и вакантната длъжност, за да съобразите писмото с конкретните изисквания.
2. Избягвайте използването на страдателен залог (например: “Работата ме научи да бъда организирана”). Вместо това заложете на деятелния (например: “По време на стажа ми, демонстрирах отлични организационни умения”).
3. Писмото трябва да е кратко, но съдържателно.
4. Правописни грешки, граматически грешки, стилистични грешки – в никакъв случай.
Как трябва да се конструира писмото:
В горния ляв ъгъл поставете адреса си и датата.
Под тях – името, посочено за контакт от страна на работодателя, компанията и адреса на компанията.
Следва обръщението,
а след него – първи параграф:
Това е параграфа “защо ви пиша” – той веднага съобщава на работодателя за коя длъжност кандидатствате. Първият параграф е кратък – обикновено 2-3 изречения. Тук трябва да посочите защо пишете и за коя длъжност кандидатствате и защо проявявате интерес именно към тази организация и позиция. Това трябва да бъде казано кратко и съвсем конкретно.
Не е уместно да споменавате как сте разбрала за длъжността – т.е. не пишете: “Научих за тази позиция от интернет”, например.
Следва втори параграф:
Това е параграфа “защо съм подходяща” за работата. Подчертайте някои от най-впечатляващите си качества и опит, свързани с типа дейност, тъй като те създават връзката между обявената позиция и кандидатурата ви. Изберете 2-3 пункта, които съобщават за конкретен опит, постижения или качества, които сте показала и дайте конкретни примери, за да подкрепите твърденията си.
Този параграф се променя в зависимост от позициите, за които кандидатствате. Това означава, че за всяка различна длъжност, за която кандидатствате, ще подчертавате конкретно-свързани с нея неща от опита и качествата си. Параграф 2 обикновено е най-дългата част от мотивационното писмо. Може да го разделите на две части, ако изглежда прекалено дълъг или ако това, което казвате, би звучало по убедително, разделено на две части.
Какво да посочите:
– Първото изречение е въведение, което е ориентирано към постиженията ви и насочено към уменията и квалификацията, нужни за работата.
– Изложението трябва да дава доказателства за това, което току-що сте заявили във въведението. Цитирайте конкретни неща. Използвайте CV-то си, като извадите от него данните, но никога не преписвайте текста дума по дума. Обяснете как това, което посочвате, е свързано с предлаганата длъжност.
– Последното изречение обобщава това, което сте написала подробно по-горе. Би било добре да назовете вакантната позиция и името на компанията-работодател.
Последният параграф:
Той е кратък – от 2 до 4 изречения. В него споменавате, че сте приложила CV-то си за разглеждане, посочвате, че сте на разположение за интервю и задължително изразявате благодарност за отделеното от работодателя време за запознаване с кандидатурата ви.
Следва “с уважение”, името и подписа ви.
Задължително е както мотивационното писмо, така и резюмето ви да бъдат оформени добре графично и да говорят за стил и професионализъм.
Подготвянето на професионална автобиография и мотивационно писмо всъщност не е толкова лесно, колкото изглежда. То е вид писмена работа, която изисква съответните умения и талант. Това е произведение, от което, в крайна сметка, може да зависи бъдещето ви, затова е необходимо да вложите целия си потенциал като оригинален и интересен автор. Не забравяйте, че доброто CV и мотивационно писмо трябва да ви проправят пътя до мястото, което смятате, че заслужавате и да ви осигурят мотивиращо възнаграждение, адекватно на опита и уменията ви. Ако все още се колебаете дали ще се справите с подготвянето на документите ви за работа – мотивационно писмо и професионална автобиография, особено ако е необходимо да ги представите на английски език, каквото е условието на болшинството работодатели, пишете ни (като използвате готовата форма за контакт в горната дясна част на сайта или на info@tiabg.com) и ние ще ви препоръчаме специалист, който ще изготви документите ви професионално.