“Отличникът на класа” – каква е първата ви асоциация? Онзи с очилата, на първия чин, до прозореца в ляво, дето пее в хора? Всъщност, мотивите да бъдеш най-добрия в класа, могат да бъдат толкова различни… На характера и поведението на отличниците влияят в основни линии две неща: доколко лесно или трудно им се отдава учението и каква е причината да се стремят към шестиците.
Предлагаме ви един разбор на различните причини, поради които едно дете може да се стреми към отличен успех, както и анализ за това какво може да се очаква като бъдещо развитие на детето.
Най-добрият в класа
Мотивация: да бъде пръв във всичко.
В училище: Имат способности и живеят в режим на съревнование с всичко, което се движи. Състезателният им дух възпитават родителите и учителите. Този модел отличници не могат да заспят спокойно, ако знаят, че в някаква област не са на първо място. Същевременно борбата – от всякакъв вид – много ги ободрява. Имат малко приятели и много недоброжелатели.
След училище: Няма какво друго да се случи, освен да станат много добри професионалисти и да поразяват околните с бързото развитие на кариерата си. Същевременно – личният им живот дълго време остава неподреден, тъй като те са много взискателни не само към себе си, но и към околните. Целият им живот, на практика, минава в съревнования.
Зубрачът
Мотивация: търпението и трудът ще бъдат възнаградени.
В училище: Това обикновено са най-незабележимите деца в училище. Те, като горните, също искат да бъдат първи във всичко, но на тях просто не им достигат способности. Затова техният изход е да полагат много усилия. Те обикновено се обграждат с определен кръг себеподобни, от който не излизат. Послушни и неконфликтни. В душата си обаче завиждат на ярките и общителните си съученици.
След училище: Съдбата на зубрача зависи от тщестлавието му. Ако е достатъчно, той бавно, но сигурно ще стигне върха на стълбицата. Ако обаче самооценката му е силно занижена, ще успее да стане само един трудолюбив и отговорен служител.
Най-съобразителният
Мотивация: да живее интересно
В училище: Тези деца имат хиляди интереси и стотици приятели. Те са общителни и се интересуват от всичко. Схващат всичко без проблем, пишат си домашното в междучасието, а шестиците не са най-главното за тях. Главното е да живеят интересно. Те охотно дават да преписват от тях, спасяват класа като излизат по желание на дъската – и всичко това, за да не им е скучно и да правят нещо.
След училище: Основният проблем на този тип отличници след училище е да решат какво искат да правят. Често те се хвърлят в различни начинания, но са неспособни да се установят в определена сфера на дейност. Ако обаче открият занимание, което да им грабне вниманието и да не им омръзне след една година, могат да бъдат доволни от живота.
Подреденият
Мотивация: редът е в основата на успеха
В училище: Удивителен типаж – за тях учението не е на първо място. То е важна съставна част от имиджа “всичко ми е наред”. За тях отличните оценки са толкова необходими, колкото и чистата дреха, добрата прическа, редът в стаята, подредените тетрадки и учебници. Ако нещо не е както трябва, те просто се чувстват некомфортно.
След училище: Този тип отличници стават идеалната аудитория на гланцираните списания. Устройват живота си подобно на къщичката на куклата Барби, където всичко е както трябва – идеалната работа, идеалният съпруг, идеалните деца…Тези хора не търсят дълбоки задушевни контакти – това изисква твърде много усилия. Важно е на повърхността всичко да изглежда в перфектен ред.
Подмазвачът
Мотивация: аз на тебе – ти на мене
В училище: Този модел са онези, които винаги изтичват първи да избършат дъската, да донесат дневника, да услужат на учителката с химикал…Естествено – затова съучениците им ги отбягват и мразят. Отличниците – подмазвачи обикновено са неуверени в себе си и в учението малко разчитат на собствените си способности.
След училище: Сценарият остава същия – те смятат, че да поддържат добри отношения с шефа е залог за тяхната безопасност и благополучие. Максимумът, който могат да постигнат е да заместват в някои задължения началника, когато отсъства.
Интелектуалният лидер
Мотивация: трябва да се държи на марката
В училище: Тези деца бързо стават интелектуалният лидер на класа. За това обаче съвсем не е задължително да са блестящи по всички предмети – важно е да имат ерудиция и да смайват с разсъждения или информация, които съучениците им не са чували. За тях е важен също авторитетът сред останалите. Обикновено намират своята ниша в класа, като формират група от “свои” и поделят територията с “чуждите”.
След училище: Най-голямото преимущество на този модел е, че знаят от деца с какво ще се занимават в живота. От тях излизат добри управленски кадри, грамотни професионалисти и често – учени. Те също така бързо откриват партньор, с който създават стабилна връзка.
Разбира се, би било нелепо да причисляваме всеки отличник директно към дадена категория. Но нерядко – стратегията, която избираме в детството, за да постигнем желаното, оказва влияние върху живота ни като възрастни.