Въпреки че през 2006-та може и да успеете да откриете любовта с два клика на мишката, истинската любов разцъфтява с времето.
Учени от университета в Бат, Великобритания, работещи съвместно с Match.com (един от най-големите сайтове за запознанства в интернет) са открили, че любовта расте с времето – и това важи в особено голяма степен за мъжете.
Шестмесечното проучване на двойки, които са се “срещнали” в Match.com и сестринския му сайт uDate.co.uk показва, че като цяло двойките, които са изпитали “истинска любов” са имали отношения през по-дълъг период от време, отколкото тези, които са показали други форми на любов.
В това първо за Великобритания (и изобщо) проучване на любовта и удовлетвореността от онлайн-връзките, от университета са открили, че истинската любов, която учените класифицират като “консумирана любов” (Consummate Love) може да се установи след около 12 месеца от началото на отношенията. “Консумираната любов” е перфектен баланс на три компонента, които учените смятат, че формират нашето разбиране за любов – страст, интимност и обвързване.
През 2005 г. повече от 250 000 души са намерили любовта в Match.com. От 147-те двойки от сайта, които са взели участие в проучването, сериозните 61% показват, че техните отношения имат високо ниво на интимност, страст и обвързване. Практически всички те са били във връзка от 12 месеца или повече.
Жените са по-склонни да изпитват “харесване”, а не “любов”, сравнени с мъжете (съответно 9% към 2%).
“Приятелската любов” е следващата най-често споделяна форма на любов, след “консумираната”, със 16%. Тази форма на любовта е с високо ниво на интимност и обвързване, но по-ниско ниво на страст. Тези, които са споделили, че изпитват такава любов, са били средно 11 месеца във връзка.
Ранният стадий на връзката или “любовта от пръв поглед”, често разкрива това, което учените наричат “не-любов” (nonlove) – показваща ниски нива на интимност, страст и обвързаност с партньора.
Авторът на проучването – д-р Джеф Гейвин казва: “Любовта е важен показател за успеха, стабилността и удовлетвореността от връзката. Любовта е концепция с много аспекти, но в нашето проучване е разглеждана като комбинация от чувство на интимност, страст и обвързаност, които някой изпитва към партньора си. Към днешна дата не е правено систематично проучване на любовта в контекста на връзка, формирана чрез интернет, но е задължително да разберем факторите, които влияят върху удовлетвореността от връзките, създадени по този начин.”
От участниците в проучването само малък процент са изпитвали други форми на любов. Те са: “харесване”, което означава интимност без страст и обвързаност (8%), “романтична любов” – интимност и страст без обвързване (2%) и “безсъдържателна любов” – обвързване, без страст или интимност (1%).
Шарлот Харпър, директор на Match.com, Великобритания, която съдейства за изследването, казва: “Развълнувани сме да разберем, че толкова много от бившите ни членове са намерили любовта. Това потвърждава увереността ни, че интернет всъщност окуражава старомодния начин на развитие на отношенията, давайки възможност за едно романтично ухажване”
Харпър споделя също, че изследването не е приключило, а продължава в Европа и Япония.