Ако не сте най-възрастния член на колектива и изведнъж получите повишение, трябва да бъдете по-опитни (като житейски опит, а не професионалната квалификация) от колегите си. Психологически това е трудно и за вас, и за вашите подчинени.
Как трябва да действате, за да спечелите тяхното доверие и уважение и да сведете до минимум конфликтите?
За да разберете как мислят вашите сътрудници, опитайте се да се поставите на тяхно място. Това, че повишението е получил човек, който е по-млад от тях, свидетелства за това, че те „изостават”. Ако вие сте успели да станете началник, а те не, означава ли, че те са по- глупави от вас?
Ако са ви повишили „по протекция”, това означава, че няма за какво да ви уважават. Напълно естествено е, в този случай в колектива да възникнат неприятни слухове за вас, мотивацията на сътрудниците катастрофално да спадне и на вас да ви бъде доста трудно да ги накарате да изпълняват работата си. Но не трябва да се отчайвате. Опитайте се отново да си спечелите доверието на по-възрастните от вас сътрудници.
За тази цел е необходимо:
– Да не заемате защитна позиция и да не започвате ответна атака. Това може да ви се стори логично, но подобни действия показват вашата слабост и липса на зрялост. А това още повече ще задълбочи ситуацията и ще бъде повод за нови сплетни.
– Покажете на сътрудниците си, че уважавате техните професионални качества. Ако сте станали ръководител, това не означава, че вие автоматично сте по-добри във всичко. Вероятно вие имате по-добри организаторски качества. Но с редица специализирани задачи вашите подчинени ще се справят по-добри.
– Покажете им , че цените тяхното мнение, съветвайте се с тях, задавайте им въпроси и тяхното уважения към вас ще нарасне.
– Преразгледайте мотивационните инструменти, които използвате. Отчетете това, което ви мотивира. То не може да няма същия положителен ефект по отношение на по-възрастните сътрудници. Постарайте се да разберете как можете да накарате сътрудниците си да работят по-ефективно и им дайте тази възможност. Тази крачка ще им покаже, че вие сте загрижени за тях и ще повиши тяхното доверие.
– Преразгледайте условията на робата и графика на сътрудниците. Може би някой от тях иска да работи у дома си или с по гъвкав график. Ако те успяват да осигурят необходимото количество работа, предоставете им тази възможност. Всички по-възрастни сътрудници ще ви бъдат благодарни за това.
– Не приемайте аргумента „аз съм твърде стар”. Това е любим начин на възрастните сътрудници да манипулират своя млад ръководител. Не ги слушайте! Ако искате да внедрите нова информационна система, на сътрудниците ви ще се наложи да преминат през ново обучение, въпреки техните възражения. Само по този начин вие ще покажете на подчинените си, че няма да успеят да се възползват от слабите черти на характера ви.