Не си избираме началника, също както не избираме и родителите си. Но това не означава, че ако ни се е паднал ръководител в труден характер, трябва да се примиряваме и покорно да изпълняваме всички негови прищевки. Можем да се опитаме поне отчасти да коригираме неговото поведение, а ако това се окаже абсолютно невъзможно – да променим нашето собствено отношение към ситуацията.
Първото, което трябва да разберем, е какво стои зад проблемното поведение на началника – той може да е затормозен от работата и да е в хроничен стрес. Ако е така, трудно може да направим каквото и да е.
Опитайте се да се поставите на неговото място: главата му е препълнена с информация, той трябва да контролира подчинените си, да общува с клиенти, партньори и т.н. Ако искате да се отнася по-добре с вас, постарайте се максимално да облекчите живота му. Това не означава, че трябва да оставате на работа в извънработно време. Просто трябва да подходите с повече мисъл:
– Не го затрупвайте с излишна информация. Ако трябва да му съобщите нещо, направете го с няколко кратки изречения. Ще изгубите 5 минути за изготвянето на доклада си, но затова пък ще икономисате времето му и ще си запазите нервите.
– Не му поднасяйте информация, с която вече е запознат.
– Ако трябва да му съобщите някаква лоша вест, “разредете“ я с нещо хубаво. А ако имате добри новини, не бързайте да разкажете по-бързо за тях и да преминете към обсъждането на поредните въпроси.
– Понякога точността в детайлите дразни – защо му е на началника да знае че продажбите възлизат на 69,53%? Той ще възприеме тази информация много по-лесно под формата на 70%.
Не винаги поведението на шефа зависи от това колко е натоварен. Понякога то се обяснява с неговия проблемен характер. И тъй като не можете да повлияете на поведението му, много по-лесно е да промените своето отношение към него. Всеки път когато ви критикува, трупате в себе си негативни емоции, т.е. в крайна сметка вредите само на себе си. Опитайте да се абстрахирате от думите му, като си мислите за нещо приятно и далечно – любим филм, новата дреха, която сте си купили вчера и т.н.
Но преди да превключите вниманието си, помислете – наистина ли критиката от страна на началника е безпочвена? Може би наистина сте могли да изпълните по-добре поставената задача. Повечето хора трудно си признават, когато не са прави, но пък е доказано, че тези, които го правят, успяват повече. Критиката наистина може да е полезна (или както казва клишето, градивна). Затова – не се притеснявайте да попитате началника си какво именно не го устройва в работата ви.
Ако той си позволява лични нападки, не е нужно да реагирате на тях. Съсредоточете се върху същината на разговора, изслушайте го и му предложете как да бъде решен проблема. Разкажете му какво се готвите да предприемете, за да може следващия път вашата работа да съответства на неговите стандарти.
И най-важното в крайна сметка е: не забравяйте, че началникът ви, също като вас, е човек и по-вероятно е да можете да намерите общ език.