Работодателите смятат, че перфекционистът е отличен служител. Но на човека, който иска да постигне съвършенство във всичко, не му е лесно. Ако страдате от перфекционизъм, вслушайте се в нашите препоръки.
Разбира се, няма нищо лошо в това да се стремиш да си вършиш работата колкото се може по-добре. Но перфекционизмът си има и обратна страна. Често хората, притежаващи тази черта, не знаят мярката: те могат да работят върху задачата толкова дълго, че не се вместват в сроковете. А за ръководството понякога не е важно колко качествено е изпълнена работата. И вместо похвала, те получават присъда. А това е доста обидно.
Проблемът се усложнява още повече, ако вие не можете да контролирате своя перфекционизъм. Подобни случаи не са рядкост.
Човекът просто не може да сложи точка в изпълняването на някаква задача, докато не бъде максимално удовлетворен от своите резултати. За да постигне това, той изразходва страшно много сили и нерви, а получава твърде малко.
Ако откривате у себе си склонност към перфекционизъм, постарайте да си изградите следните навици:
1. Поставяйте си реалистични цели.
Вие трябва да правите компромиси със себе си. От една страна те трябва да съответстват на високия ви “стандарт”, а от друга – да могат да бъдат реализирани за определения срок.
За да придобиете този навик научете се всеки ден да си съставяте списък на задачите. След това определете приоритетните. През деня периодично поглеждайте в списъка – това няма да ви позволи да “зациклите” върху един и същи проблем.
2. Делегирането.
Не е задължително да имате подчинени, за да развиете този навик. Като правило, перфекционистите поемат върху себе си цялата работа, дори когато работят в екип. А след това техните резултати се приемат като общи.
Научете се да възлагате работа на останалите си колеги. Първоначално ще ви бъде трудно, но с времето ще почувствате облекчение, а това ще ви бъде от голяма полза.
Ето и няколко съвета, които ще ви помогнат да се избавите от симптомите на перфекционизма:
1. Постоянно пред очите ви трябва да бъде списъкът с текущите задачи и сроковете за тяхното изпълняване.
2. Поставете върху бюрото си снимка на своето семейство. Тя ще ви помогне от време на време да не мислите за работата си!
3. При възможност работете извън офиса. Това ще ви помогне да се отпуснете.
И накрая: Знайте, че перфекционизмът е добър, но само в определени ситуации и в умерени дози.