Ако служителите в една компания бъдат попитани какво е най-важно за тях на работното място, те вероятно биха отговорили, че най-важното е добрата атмосфера в колектива и отношенията между колегите.
За да се създаде добър екип, всеки негов член и най-вече – ръководителите, е необходимо да помнят следното:
– Всеки се нуждае от уважение;
– Всеки се нуждае от поне малко внимание;
– Всеки се нуждае от малко време за себе си.
Уважение към колегите може да се показва под различни форми и съвсем не е толкова трудно. Обръщайте се вежливо и открито към хората, като използвате дружелюбен тон и говорите на разбираем, достъпен за всеки език.
Давайте възможност на колегите или подчинените си да изразяват собственото си мнение, дори когато не съвпада с вашето и бъдете готови да се разделите без сърдене с вашите съображения, ако техните са по-убедителни.
Бъдете любезни, не прекъсвайте и изслушвайте това, което имат да ви кажат останалите.
Ако сте на ръководна позиция и ваш служител иска сподели с вас идея за повишаване на ефективността на работата, непременно го изслушайте внимателно и при всички случаи му дайте отговор, дори и когато не приемате предложението му. Никога не критикувайте дадена идея, дори ако не ви допада. Ако трябва да откажете, посочете позитивните страни на идеята (а не негативните) и кажете, че в даден момент бихте се възползвала от тях.
Никога не прекъсвайте колегите/ подчинените си по време на разговор, не им говорете грубо или саркастично.
Ако сте шефът, не си позволявайте да критикувате ваш служител на всеослушание, а още по-малко – да дискутирате негова грешка пред останалите, в негово отсъствие. Говорете за проблема лично, очи в очи с провинилия се – дори и сгрешил, той е човешко същество, което в такъв слаб момент още повече се нуждае от уважение.
Хвалете колегите си за добре-свършена работа, дори и за най-незначителната – това е сигурен начин да ги мотивирате да бъдат още по-старателни. Окуражавайте усилията за усъвършенстване и стремежа за развитие. Старайте се да видите положителното във всеки един от колегите си.
Честа грешка при ръководителите, особено при жените-ръководители, е разделянето на хората на “любимци” и “други”. Такава форма на игнориране на определени служители е една от най-лошите прояви на липса на уважение и е сигурен начин да разделите екипа, което от своя страна неминуемо ще доведе до намаляване на ефективността на работата.
Интригите, завистта, разделението между колегите е не само демотивиращо за самите служители, но се отразява и на вашия авторитет и работата като цяло.
В един екип е много важно да има солидарност, затова подкрепяйте колегите си, защитавайте ги пред началниците, когато се налага. Ако в работата на вашия отдел е допусната някаква грешка, не приписвайте вината на определен човек, а говорете от името на целия отдел. Решете проблемите помежду си, изяснете какво е сторено и как ще го поправите и излезте пред ръководството със здрава и конструктивна позиция.
Бъдете лоялни един към друг – всеки изпада в неприятна ситуация, а усещането за подкрепа и уважение в такъв момент е важно условие за заздравяването на духа на екипност и създаване на приятна работна атмосфера.