Най-вредното нещо, което могат да направят родителите, е да заставят детето им да се занимава с нещо против волята му. Дори в началото детето да е изпитвало желанието и да е проявило интерес, по-късно то има пълното право да се откаже, ако заниманието не му харесва. Затова извън училищните занимания трябва да се избират заедно с детето, като му се предоставя възможността за внимателно обмисляне на неговия избор.
Как да помогнете на детето да избере занимания, според талантите си? Ето едно кратко ръководство, което ще ви помогне да откриете естествените му заложби:
Вашето дете има технически способности, ако:
– се интересува от най-различни механизми и машини,
– обича да конструира модели и уреди,
– само открива причините за неизправността на някои механизми ,
– може да поправя развалени уреди и механизми, да използва стари детайли за създаването на нови играчки, да намира оригинални нови решения за старите уреди,
– обича и умее да рисува,
– разчита чертежи и скици на механизми,
– интересува се от специализирана техническа литература.
Детето има музикален талант, ако:
– обича музиката и музикалните записи, винаги се стреми да бъде там, където може да слуша музика,
– много бързо откликва на ритъма и мелодията, внимателно се вслушва и лесно ги запомня,
– научило се е или се учи да пее и свири на някакъв музикален инструмент,
– съчинява собствени мелодии.
Детето има способности за научна работа, ако:
– притежава ясно изразена способност да разбира абстрактните понятия и обобщенията,
– умее да изрази с думи чуждите и собствените си мисли, които често си записва не с цел да се похвали, а за себе си,
– обича да чете научно-популярни издания, книгите на възрастните, изпреварва връстниците си с няколко години, при това предпочита тази литература, а не развлекателната,
– с удоволствие прекарва много часове върху създаването на собствени проекти, конструкции, схеми, колекции,
– не изпада в униние и не захвърля работата, ако проектът или изобретението не са подкрепени от другите или са обект на присмех.
Артистичният талант се проявява, ако вашето дете:
– често, когато не му достигат думи, изразява чувствата си с мимика, жестове и движения,
– стреми се да предизвика емоционална реакция у другите, подражавайки на човека, за когото разказва,
– с учудваща лекота имитира нечии навици, пози, жестове,
– с голямо желание се изявява пред аудитория, особено ако тя се състои от възрастни,
– е пластично и открито за всичко ново,
– обича и разбира значението на красивите или характерни дрехи.
Вашето дете притежава удивителен интелект, ако:
– добре разсъждава, мисли ясно, разбира недоизказаното, улавя причините и следствията от постъпките на другите хора,
– притежава добра памет,
– лесно и бързо схваща новия учебен материал,
– задава много обмислени и оправдани от ситуацията въпроси,
– обича да чете книги, при това по собствена програма, която изпреварва с няколко години училищната,
– изпреварва съучениците си в учението (при това не е задължително да е отличник ) и често се оплаква, че в училище му е скучно,
– притежава чувство за собствено достойнство и здрав разум, разсъдително е не за годините си и дори пресметливо,
– много по-добре, в сравнение с неговите връстници, е информирано за събитията и проблемите, които не го засягат непосредствено (световна политика, икономика, наука),
– е възприемчиво, наблюдателно, бързо (но не е задължително да реагира остро на всичко ново и неочаквано в живота).
Не се сърдете на вашия палавник – той притежава спортен талант, тъй като:
– е много енергичен и през цялото време иска да се движи,
– е смел до безрасъдство и не се страхува от синини и рани,
– почти винаги печели в спортните игри и състезания,
– неизвестно кога се е научил да кара колело, кънки, ски и да управлява топката,
– е физически по-добре развит в сравнение с неговите връстници, движи се леко, пластично и грациозно,
– предпочита състезанията и дори безцелното тичане пред увлекателните книги,
– се интересува от всякакъв спорт, има си собствен герой-спортист, на когото тайно или явно подражава.
Вие отглеждате едно истинско литературно дарование, ако вашето дете:
– разказва за нещо или умее да се придържа до избрания сюжет, без да губи основната мисъл,
– обича да фантазира или да имитира на тема от реално събитие, при това я доукрасява с нещо ново и необичайно,
– използва в своя устен или писмен разказ такива думи, които добре предават емоционалното състояние, чувствата и преживяванията на героите от сюжета,
– изобразява персонажите от своите фантазии като живи и интересни,
– обича в усамотение да пише разкази, стихове, не се страхува да започне роман за собствения си живот.