При настоящата криза много хора са преследвани от страха да не бъдат уволнени от работа. Как да преценим дали реално съществува подобен риск?
За да разберете до каква степен сте незаменими и имате ли шансове да преживеете кризата, без да си сменяте работата, трябва да направите малък анализ. Той се състои от няколко стъпки:
1. Задайте си въпроса: Носите ли пари на фирмата? Отговорете си на този въпрос максимално честно. Ако произвеждате продукт и го продавате, вие имате големи шансове да останете. Ако сте сътрудник от обслужващо подразделение (маркетинг и т.н.), рискът да бъдете уволнени е много по-голям.
2. Помислете си има ли сътрудници, които отговарят за изпълнението на задачи, които приличат на вашите, или които могат бързо да се научат да изпълняват вашата работа. С други думи, оценете своята незаменимост. Ако изпълнявате функции, с които никой друг не може да се справи, вие можете да бъдете спокойни за работното си място. Разбира се, при условие, че фирмата ви може да оцелее в създалата се ситуация.
3. Намирате ли се в рисковата група? В нея влизат тези, които са дошли наскоро във фирмата, сътрудниците на пенсионна възраст и другите “ненадеждни” категории от персонала.
4. Опитайте се получите максимална информация за това, как стоят нещата с вашата фирма. Това ще ви помогне да се ориентирате и по-бързо да си намерите нова работа, преди фирмата да фалира. Освен това, в много от затруднените фирми не се изплащат трудовите възнаграждения и вие можете да се окажете в неприятна ситуация.
За да излезете от ситуацията като победител, вие трябва да я държите под контрол. При появата на първите тревожни сигнали, започнете да си търсите нова работа. Тогава към момента на банкрут вие ще бъдете осигурени. Възможно е и да си намерите работа, която просто да е по-добра от предната (повярвайте, това се случва и по време на криза!).
Не забравяйте, че всичко е във вашите ръце и гледайте на бъдещето с оптимизъм. Според експерти, по време на криза човек не трябва да се крие, а да се развива – колкото се може по-бързо, да усвоява нови задачи, т.е. нови сфери на дейност. И когато кризата свърши, вие ще можете да изпреварите много от конкурентите в трудовия пазар.