ЦЕНИТЕЛ
Чудото на Благодатния Огън в Йерусалим

Чудото на Благодатния Огън в Йерусалим

Най-великото чудо на Църквата се случва само на Православния Великден

 


В град Йерусалим, над мястото на Гроба Господен, е издигнат малък параклис, а над него - величествен храм. Всяка година на Велика събота православните получават там Благодатния Огън. Той има небесен произход и в първите минути, след появата си, не пари и не изгаря ръцете и дрехите.
Благодатният Огън е най-великото от всичко чудеса на Православната Църква, а писмените исторически свидетелства за това датират от 4 век. То се случва всяка година, по същото време, по същия начин, на същото място. Няма друго чудо в историята на християнския свят, което да се проявява толкова редовно и в толкова продължителен период от време.
Церемонията по “получаването” на Благодатния Огън вероятно е най-старата, непроменена християнска служба в света. От 4-ти век насам до наши дни, източниците свидетелстват, че чудото се случва по един и същи начин, при спазване на една и съща литургическа последователност.

Историята
Благодатният Огън се появява в храма от две хилядолетия. Най-ранните свидетелства за слизането на Благодатния Огън в навечерието на Възкресение Христово намираме у Григорий Нисийски, Евсевий и Силвия Аквитанска (IV век). В тях има описания и на по-ранни слизания. По свидетелството на апостолите и светите отци, нетварната Светлина е осветила Божи Гроб скоро след Възкресението, и това е било видяно от апостол Петър: "Петър видя не само с телесните си очи, но и с високия си апостолски ум, че Гробът е изпълнен със светлина, макар да беше нощ" четем у Григорий Нисийски. "Петър застана пред Гроба и се ужаси, виждайки светлина в него", пише св. Йоан Дамаскин. Евсевий Памфил разказва в своята "Църковна история", че когато веднъж не стигнало маслото в кандилата, патриарх Наркис (IІІ в.) благословил да налеят в тях вода от Силоамския купел. Слезлият от небето огън запалил кандилата и те светели по време на цялата пасхална служба. Сред ранните свидетелства има такива на мюсюлмани и католици. Латинският монах Бернард (865 г.) пише в своя итинерарий (пътепис): "В Света Събота...
добави в:
още
Пресвета Богородица и съвременната жена
Пресвета Богородица и съвременната жена
Църквата винаги почита Пресвета Богородица, която има една уникална черта и харизма: това, че не живее за себе си и това е нейната велика тайна. От момента, в който се посвещава на Бога в храма, бидейки на три години, тя не живее за себе си, а за Друг. Благовещението на Пресветата Дева винаги показва същата реалност – че тя не живее за себе...
Лятно четиво: Щастието е чаша чай с теб от Мамен Санчез
Лятно четиво: Щастието е чаша чай с теб от Мамен Санчез
Необяснимото изчезване на англичанина Атикус Крафтсман в сърцето на дълбоката испанска провинция изглежда свързано с черната магия на пет отчаяни жени. Те са служителки на списание „Либрарте“, на което той е собственик, и са готови на всичко, за да запазят работата си. Инспектор Манчего е натоварен да разнищи този случай, в който романтичната...
Разходка за уикенда: Фотински водопади
Разходка за уикенда: Фотински водопади
Пътеката за Фотинските водопади започва от центъра на село Фотиново – малко площадче пред кметството на селото. А самото село се намира на по-малко от 20 километра от Батак. На излизане от Батак в посока Пещера се продължава малко повече от 3 километра и след това се хваща отбивката вдясно. Има си пътна табела. Село Фотиново се намира на 16...
Медитация в движение
Медитация в движение
Повечето хора възприемат медитацията като нещо, което се прави, докато сме напълно мирни и неподвижни. Но медитацията в движение изисква... да се движим. Движението на тялото е фокуса на цялостната концентрация по време на медитацията в движение. Целта е да развием осъзнатостта си, като обръщаме внимание на усещанията в тялото по време...
четете още в рубриката ››
БЮЛЕТИН
 Да, искам да получавам бюлетина.
 
АНКЕТА
Какво е Бог за вас?
 Упование в земния ми живот и надежда за вечен живот
 Вярата ми, че всичко има смисъл – дори и да не го разбирам сега
 Нещо, което търся, но не мога още да открия
 Някой, когото да обвинявам за нещастния си живот
 Нечия измислица, за да се контролират низките страсти на хората