Едва ли има някой, който все още да не е чувал за “презентации” и “презентиране” – поредната здраво-окопала се в българската бизнес реч английска дума, с която свикнахме да изразяваме представянето (най-често) на определена идея или продукт пред определена публика. Вероятно предпочитанието към английската дума се дължи на факта, че тя отразява едновременно както личното представяне на човека, като умение да ангажира вниманието на дадена аудитория за постигане на определен резултат, така и успешното представяне на самия “обект” на презентацията (идеята, продукта и пр.)
Истината е, че всеки един ден от живота е своеобразна презентация – ние непрекъснато (се) представяме – себе си или нещо – пред някого. И ако в личния живот можем да си позволим понякога да не сме в “най-добрата си светлина”, то на работното място това умение е изключително важно – дори и работата ви да не предполага непременно излизане пред публика. Например, дори в разговор с началника, в който вие заявявате желанието си за повишаване на заплатата, изисква навици и умения за добро представяне – на вас самата и на искането ви.
Как да развиете това умение, за да постигате по-успешно личните и служебните си цели?
Ето няколко препоръки, които може да ви бъдат от ползва:
1.Определете прецизно целта на презентацията – какво искате да постигнете с нея: да дадете информация за нещо, да убедите слушателите си в нещо, да подобрите своя имидж и т.н.
2. Помислете за вашата аудитория – пред кого всъщност презентирате? Познават ли слушателите ви темата? Колко ще бъдат те? Каква е възрастта им? Какво е или би могло да бъде отношението им към вас?
3. Уточнете организационните моменти: с колко време разполагате, къде ще се проведе, техническо обезпечаване, по кое време на деня?
4. При подготовката на презентацията внимателно следете за времето – направете репетиция, за да сте сигурна във времетраенето. Планирайте 75% от времето да бъде заето от презентацията ви, за да си гарантирате, че ще се впишете в рамките и да си оставите резерв, в случай на неочаквани проблеми. Ако очаквате да ви бъдат задавани въпроси, планирайте презентацията ви да не отнеме повече от 50% от определеното време.
5. Когато се подготвяте за презентацията, разделете тезата си на три категории: тези, които задължително искате да изложите, тези, които би било добре да споменете и тези, които може да споменете, акот остане време или се отвори дума.
6. Ако искате да убедите в нещо слушателите си, трябва да им въздействате емоционално. За тази цел разкажете някаква история или шега, за да предизвикате тези чувства у тях, които ще ви бъдат от полза. Използвайте аналогии или метафори, за да се запомнят ключовите ви мисли.
7. Водете си бележки, когато подготвяте презентацията си, като не е необходимо да записвате цялата си реч. Добър вариант е да си подготвите картончета (като визитни картички) на които да запишете една ключова мисъл или просто дума, която да ви подсеща. Така оформете тези бележки, че да ви е достатъчен един бегъл поглед, за да върнете мисълта си в правилната посока, в случай, че зациклите или се разсеете.
8. По време на презентацията гледайте аудиторията си, а не записките, флип-чарта или екрана, на който демонстрирате слайдовете.
9. Задължително репетирайте гласно речта си – този път не за проверка на времето, а за да “се чуете”. Силно и ясно, и желателно няколко пъти, преговорете текста. Ако презентацията е изключително важна за вас, може да се запишете с камера или на диктофон, за да установите и коригирате грешките си. Камерата ви дава предимството да се видите отстрани – може да забележите, че правите неща, за които дори не се усещате – например, че се поклащате нервно напред-назад.
10. Предварително помислете какви въпроси може да ви бъдат зададени и подгответе достойни отговори. А когато наистина трябва да отговаряте, не забравяйте първо да повторите въпроса на глас, за да може, при необходимост, този който го задава, да направи уточнение.