Вие постоянно имате нови идеи и сте убедени, че те ще допринесат за успеха на фирмата ви.
На историята са известни доста примери, когато идеята на сътрудника, достигнала до ръководството, напълно променя съдбата на компанията (и съответно на нейния автор).
Как вашите гениални идеи могат са бъдат „купени” и въплътени в живота?
Ако не общувате с ръководството на фирмата, това ще бъде проблематично за вас. А ако работите и в твърде голяма фирма, не си струва да разчитате, че „случайно” ще се сблъскате с шефа в асансьора и „с две думи” ще го убедите да разгледа вашето предложение.
В този случай вие трябва да си намерите надежден посредник, заемащ пост, по-висок от вашия, който има „достъп” до началството. Разбира се, в тази ситуация има голям риск – този човек може да поиска да си присвои сплучливата идея и да я преподнесе на работодателя от свое име. За да се предпазите от тази опасност, при избора си на потенциален посредник, анализирайте отношенията си с този човек, неговата компетентност и репутация. Може би той не е склонен да признава постиженията на подчинените си, а обича да приписва всички заслуги на „екипа”?! Или обича да прави „добро” впечатление на събеседника си, вместо да проявява откритост и искреност?
Ако до вас са стигнали някакви слухова за някои нелицеприятни постъпки от страна на този човек, по-добре е да не използвате неговите услуги.
Ако не откриете подходящия човек, ще трябва да се потрудите повече. Започнете с малко усъвършенствания във вашия отдел и постепенно си изградете репутацията на творческа личност. И постепенно, изкачвайки се по стълбата на кариерата, внасяйте своите по-сериозни идеи. Съвсем скоро вие може да се окажете главен „двигател” на корпоративните промени…
Ако искате да промените всичко и то веднага, следващият етап, след избора на посредник, трябва да бъде правилното формулиране на идеята. Вие трябва да убедите посредника да представи вашата идея на ръководството. Само факти и цифри не са достатъчни – хората най-често „кълват” на красива история. Трябва да свържете идеята с последните събития във фирмата. Ако например наскоро компанията е изгубила голям клиент, разкажете как според вас може да се промени ситуацията, за да не се повтарят подобни грешки.
Ако вашата идея е твърде революционна, трябва да я представите във форма, която ще бъде разбираема за всички.
Удачен пример за това е изобретеният през 70 години от Жене Франц компютърен чип, синтезатор на речта. Тогава е било немислимо да се говори за неговото прилагане в персоналните компютри, но затова пък са се продавали „говорещи” играчки. Изобретателният Франц е предложил своята идея, представяйки я като „мозък” за ново поколение такива играчки. Идеята е била възприета от началството и по този начин нейният създател е успял да направи голям професионален пробив.
Разказвайки за идеята си, вие трябва да я „облечете” с термините на човека, с когото разговаряте. Ако това е финансовият директор, обяснете му какво печалба може да донесе тази ваша идея, а на директора по продажбите – защо потребителите ще започнат да купуват повече тази стока и т.н.
За да „продадете” идеята си вие трябва да сте подготвени и за съответните възражения (от рода на „А какво ще стане, ако идеята ви не заработи?”). Трябва да имате готов отговор (например: „В такъв случай, в края на краищата, ние ще получим повече информация за проблемите във фирмата”).
Завършвайки разговора, направете кратки изводи: с няколко думи опишете идеята, задайте на събеседника си няколко въпроса, за да се убедите, че той е съгласен с вашето мнение. Вие трябда да се споразумеете – засега само устно, че посредникът ще действа от ваше име и да получите ясен отговор на въпроса: „Кога ще можем да обсъдим първите резултати?”.
Ако не успеете от първия път да реализирате своя идея, не се отчайвайте и не прекратявайте опитите си. Ако идеите ви са наистина добри, рано или късно те ще стигнат до „подходящите уши” и ще ви помогнат в кариерата.