Социолозите и психолозите отдавна са установили, че колкото и егалитарен да е един човек, в неговото подсъзнание се крият расистки и сексистски мисли. Но скорошно изследване показва, че това твърдение е по-малко валидно за личността като единица и далеч повече за културата, която ни обгражда.
Хората бързо асоциират двойки от думи, които извикват в съзнанието стереотипи (например черното се асоциира с бедност), но тази тенденция се корени не в социалното значение на двойките думи, а в честотата, с която се срещат заедно в литературата и медиите. Казано по друг начин предубежденията се определят повече от културата, отколкото във вътрешната склонност към омраза у един човек. Например: хората са склонни да асоциират тъмнокожите с насилие, жените със слабост или възрастните хора с навика да забравят – защото са предубедени. Но всъщност за това не е отговорна личната ни представа, а културата, в която живеем, твърдят авторите на изследването, цитирани от LiveScience.
При своето проучване специалистите прожектирали на екран двойки от думи на участниците като те трябвало да отговорят дали двете думи са свързани. Двойките думи били стериотипизирани термини за мъжете, жените, чернокожите, белокожите, младите и старите хора. Установило се, че колкото по-бързо отговорят на въпроса участниците, толкова по-голяма е връзката между двете думи. Както и в други подобни изследвания, хората реагирали по-бързо на двойките думи, които разкриват стереотипи.
Но изследването имало и друга цел. Учените анализирали резултатите с помощта на компютърна програма, наречена BEAGLE, която съдържа модели от статии, публикувани в книги, списания и вестници – общо около 10 милиона думи. Програмата анализира колко често две от думите се появяват близо една до друга. „Ако културата играе роля в изграждането на индивидуалните стереотипи, близко свързаните думи винаги трябва да излизат като резултати с най-бързото време на реакция от страна на участниците, без значение от социалното значение на тези думи” обобщават учените.
Резултатите от изследването потвърдили това като еднакво валидно и за положителните, и за негативните стереотипи като например „мъж-силен” и „жена-слаба”. Това означава, че поне една част от присъщия ни расизъм или сексизъм е изграден от идеите, на които попадаме в обкръжаващата ни култура. По този начин предубежденията се превръщат в порочен кръг – стереотипите в мисълта ни се превъплъщават в думи и повтарят многократно, което ги прави още по-закостенели в съзнанието ни.
Но „културата ме накара да го направя” не е извинение за расизма, добавят изследователите, „Всички ние сме длъжни да поемаме отговорността за действията и думите си”. Изследването единствено ни подсказва, че трябва да сме извънредно внимателни към това, което извличаме, макар и несъзнателно, от културата, която ни заобикаля.
Как може да се отървете от стереотипите и етикетите, които ни натрапва социума и да започнете да творите реалността си по един нов, гъвкав и градивен начин, вижте тук.