От дълго време се готвите за тази почивка…. Прочела сте в Тя за най-страхотните плажове в света… Решила сте, че ви е време да видите за какво става въпрос извън България… Независимо какви са причините, ето че имате вече самолетен билет и хотелска резервация. Но никога не сте си помисляла, че нещо такова може да ви се случи. И въпреки че, в очакване на вълнуващото пътуване, вероятно си казвате: “Точно на мен ли?”, като ви пожелаваме прекрасна и безпроблемна ваканция, горещо ви препоръчваме да прочетете следващата информация.
1. Ако полетът ви закъснява или е анулиран
Това е често срещан проблем за пътниците на авиокомпаниите в наши дни (и особено при някои авиокомпании). Когато полетът закъснява, от авиокомпанията трябва да ви информират защо и колко време се очаква да чакате. Каквото и да правите – не напускайте летището, дори и да са ви дали новия час на излитане. Ако е възможно самолетът да излети по-рано, а вие не сте там, няма да ви чакат. Ако полетът е канселиран, трябва тур-оператора или в офиса на авиокомпанията да ви направят нова резервация. Ако имате застраховка за пътуването може да има клауза за компенсация за закъснялото тръгване или за това, че ще трябва евентуално да анулирате цялото си пътуване.
2. Ако мястото ви е дублирано
Някои авиокомпании продават повече места, отколкото има в самолета. Теорията е, че винаги има такива пътници, които не се явяват. Както и да е – предупреждението е, че може да се окажете последна на опашката за чекиране в ден, когато всички пътници са се появили. Така оставате с реалната заплаха да не може да се качите на самолета. Ако сте в рамките на европейския съюз и имате потвърдена резервация, може да поискате пълно възстановяване на сумата или място в следващия възможен полет. Това вероятно означава, че някой друг ще “изгърми” като вас, но да се надяваме, че и те ще са прочели този материал. Ако вземете друг полет, пак имате право на компенсация в кеш (не сте длъжна да приемате ваучер или отстъпка при следващо пътуване, освен ако самата вие не го искате), право на телефонен разговор, за да може да направите промените, които е необходимо (с настаняването, например) плюс храна и хотел, ако полетът ви е чак на следващия ден.
3. Ако изпуснете полета си
Трафикът е ужасен, пътувате от провинцията, но пътят е в ремонт и се налага да заобикаляте, колата се счупва… Понякога може да обиколите половината земно кълбо за по-кратко време, отколкото да стигнете до летището. Ако пътувате с пакетна цена и полета ви е чартърен, може да се окаже, че проблемът е сериозен. Много е вероятно единствената опция да се окаже, че трябва да си купите билет с друга компания, за да стигнете до дестинацията си. Но все пак – говорете първо с тур-оператора или авиокомпанията, за да видите дали все пак не е възможно да се направи нещо. Ако пътувате с редовен полет, вероятно ще сте на изчакване за следващ полет (тъкмо ще проверите теорията, че никога не се появяват всички пътници).
4. Вие хващате полета си, но вашият багаж – не
Това е потенциална заплаха при всяко пътуване. А пътувания, които включват няколко прекачвания, определено са предизвикателство към съдбата. Ако се окажете в залата за получаване на багаж, а той така и не се появява, докато лентата накрая спре и загубите всяка надежда, ето какво трябва да направите. Отидете на гишето за рекламации-багаж и попълнете формуляра, който ще ви дадат (Property Irregularity Report – PIR). Повечето авиокомпании ще ви дадат компенсация и ще доставят багажа ви на посочен адрес, когато той се появи. Ако багажът ви въобще не се появи или се появи, но в ужасно състояние, имате право на компенсация. Имайте предвид обаче, че исковете за забавен или загубен багаж могат да бъдат отправени към авиокомпанията в срок от 21 дни, докато тези за щети – само до 7 дни.
5. Ако хотелът ви се окаже не това, което сте очаквала
Какво ще направите, ако хотела, който са ви представили като луксозен, всъщност е далеч от това? Или стаята с изглед към морето, която сте резервирала, гледа към кофите за боклук в задния двор? Веднага съобщете на представителя на тур-операторската фирма или се свържете с тях, ако няма такъв наоколо. Ако сама сте направила резервацията си, поискайте среща с управителя на хотела или на комплекса и му обяснете от какво не сте доволна. Споровете вероятно са последното, с което свързвате почивката си, но най-добре е да решите проблема веднага, вместо да съсипете цялото си преживяване. Ако не искат или не могат да решат проблема, запишете оплакванията си, направете снимки, а ако има и други потърпевши – вземете имената, телефоните и адресите им, за да може по-късно да се подкрепите, ако решите да предявите иск.
6. Ако изгубите портмонето/парите/кредитната си карта
Независимо дали сте изгубили портмонето си или е откраднато, най-важното е, ако ползвате кредитна или дебитна карта, да се обадите на съответната компания незабавно, за да бъде блокирана. Трябва също да уведомите полицията. Представител на тур-оператора ви трябва да ви помогне да организирате нещата.
Добра идея е, преди тръгване за почивката, да си изпратите на собствения си e-mail номера на паспорта, номера на застраховката , номера на кредитната карта или сметката и телефоните за контакт в съответната банка. Може също да оставите тази информация на ваш близък роднина или приятел. По този начин, ако загубите някое от тези толкова важни неща, ще имате всички необходими детайли да действате незабавно.
7. …Или (колко неразумно!) сте похарчила наличните си пари
Въпреки че сме научени да се “простираме според чергата” си, може да се случи да не сте предвидили добре разходите си. Не се панирайте! Ако имате кредитна или международна дебитна карта, може да изтеглите пари от тях – просто се уверете преди тръгване, че картата, която си вадите, се приема от банкоматите там, където отивате. Друг вариант е да заемете пари от роднина или приятел. Най-бързият начин да ги получите е чрез международните системи Western Union или MoneyGram. Услугата не е евтина, но парите ще са при вас за 10 минути.
8. Ако загубите паспорта си
Веднага съобщете в местната полиция и се снабдете с писмен документ, в който са описани обстоятелствата. Свържете се с най-близкото българско посолство, което ще ви издаде нов паспорт, ако разполагате с времето, което отнема технологичният процес по издаването или ще ви издадат специален документ, с който ще може да пътувате и да се приберете у дома. Разумна идея е да носите фотокопие на паспорта си, а също и някакъв друг документ за идентификация – лична карта или шофьорска книжка. Проверете в застраховката за пътуването ви дали има клауза, която включва възстановяване на разходите в този случай.
9. Ако имате нужда от лекар
Повечето хотели и комплекси имат лекарски екип, ако не на самото място, то поне близо. Вашият тур-оператор трябва да знае къде може да получите лекарска помощ. Рецепцията на хотела може да се окаже по-благонадеждно място да получите информация. В повечето страни ще трябва да платите лекарската помощ, а после ще ви възстановят разходите от застраховката, когато се приберете в къщи. Пазете всички квитанции. Когато си правите застраховката за пътуване, проверете дали ще е възможно да ви върнат у дома, в случай, че се разболеете сериозно.
10. Налага се да се приберете в къщи – спешно
Има много причини, поради които може да се наложи да се приберете спешно у дома. Въпреки че авиокомпаниите не са много гъвкави, почти винаги има начин за спешно прибиране. Свържете се с тур-оператора си за съдействие. Ако не става въпрос за война, граждански бунтове или природно бедствие, не очаквайте помощ от посолството.
Когато променяте резервацията си за редовен полет, сигурно ще трябва да платите някаква такса за промяната. В натоварения сезон подобна “гимнастика” може да се окаже много трудна и в зависимост от това, какъв билет сте закупила – дори невъзможна. Имайте предвид при закупуване на билета си дали има вероятност нещо да ви накара да се приберете предсрочно – някои билети (обикновено най-евтините) не позволяват промяна на датата. В известна степен шансовете ви зависят от причината ви за пътуване и от това, дали ще попаднете на състрадателен служител на авиокомпанията.